Artikelen Adviesbureau Hoogbegaafdheid Pluspunt

Artikelen Adviesbureau Hoogbegaafdheid Pluspunt

Over de artikelen

Iedere maand verstuurt Adviesbureau Hoogbegaafdheid Pluspunt een gratis nieuwsbrief aan abonnees. Hierin staat, naast praktijkinformatie, telkens een artikel over het grootbrengen van hoogbegaafde kinderen. Voorbeelden van deze artikelen vindt u op hier. Ook de gratis nieuwsbrief ontvangen? Stuur een mailtje naar: info@adviesbureauhoogbegaafdheid.nl Bezoek ook onze website: http://www.adviesbureauhoogbegaafdheid.nl

Mindset

ArtikelenPosted by Jessica van der Spek Mon, June 13, 2016 10:23

Veel hoogbegaafde kinderen hebben een zogenaamde ‘vaste mindset'. Dit wil zeggen dat zij denken dat hun vaardigheden vaststaan en nooit zullen veranderen. Of ze iets wel of niet kunnen ligt in hun idee aan hun intelligentie. Kunnen ze het wel? Dan zijn ze er slim genoeg voor. Lukt het niet direct? Dan zijn ze er niet slim genoeg voor. Punt.

Natuurlijk is het niet handig om zo’n mindset te hebben: leren, oefenen, en zo je vaardigheden versterken hoort er namelijk niet bij. Dat kan of mag namelijk niet, volgens deze kinderen. Je kunt het, of je kunt het niet. Klaar. Als je ergens voor moet oefenen, geef je toe dat je er eigenlijk te dom voor bent. Het is dan ook heel lastig deze kinderen te motiveren iets te leren wat ze nog niet direct lukt. Ze worden er erg onzeker van.

Belangrijk is dus dat ze een ‘groei mindset’ ontwikkelen, dat ze geloven dat hun vaardigheden nog kunnen groeien. Want dat kan. De meeste kinderen ervaren dit op school dagelijks. De hoogbegaafde kinderen zijn dit echter niet gewend, omdat zij het nooit nodig hebben gehad te oefenen. Ze snapten alles altijd direct en weten dus niet beter dan dat dit normaal is.

Kinderen met een ‘vaste mindset’ durven vaak geen vragen te stellen in de klas, omdat ze denken dat dit betekent dat je laat merken dat je te dom bent voor dit onderwerp. Ze hebben een weerstand tegen moeilijke opdrachten, omdat die hun zelfbeeld van ‘slim kind’ bedreigen.

Om een kind te helpen een ‘groei mindset’ te ontwikkelen, is het allereerst belangrijk hem uitleg te geven over deze mindsets. Ga er niet vanuit dat het kind zomaar gelooft dat je je vaardigheden echt kunt verbeteren door te oefenen, dus laat voorbeelden zien van mensen die met vallen en opstaan veel hebben bereikt (bijvoorbeeld sporters). Leuk is ook het voorbeeld van ‘leren lopen’: ‘Toen jij een peuter was heb je leren lopen. Dat kon je eerst nog niet. Je stond eerst heel gammel op je benen en viel keer op keer, maar toch heb je doorgezet. Je hebt niet, de eerste keer dat je viel, je handen in de lucht gestoken en gedacht: “lopen, dat kan ik niet, lopen is gewoon niet voor mij weggelegd”. Nee, je kon het nóg niet. Maar je was wel van plan het te leren. En dat is gelukt ook.’ Ook leren fietsen en zwemmen kunt u als voorbeelden gebruiken.

Leg ook uit dat het stellen van vragen niet betekent dat je dom bent. Het níét stellen van vragen, als je het niet begrijpt, dát is pas dom. Want dan leer je het nooit. Vragen stellen moet. Het helpt je om het te begrijpen en er beter in te worden.

En ten slotte: zeg nooit, maar dan ook nooit iets tegen het kind in de trant van: ‘Ben jij nou hoogbegaafd? Dan moet je dit toch snappen?’ Snapt u?



  • Comments(0)//artikelen.adviesbureauhoogbegaafdheid.nl/#post33